Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nadpobudliwość ruchowa

Czym jest zespół nadpobudliwości ruchowej?

Nadpobudliwość ruchowa rozumiana medycznie, oznacza zespół nadpobudliwości ruchowej, czyli zespół hiperkinetyczny, będący schorzeniem, który ma charakterystyczne objawy i wymaga odpowiedniego leczenia oraz terapii.

W dużym uproszczeniu można to sprowadzić do odmiennej pracy mózgu, która uniemożliwia dziecku kontrolowanie swoich zachowań, w tym uwagi i ruchów. Dziecko nadpobudliwe ruchowo nie ma czegoś za dużo, jednakże ma za mało zdolności do wewnętrznej kontroli i hamowania.

Nadpobudliwość jest stałą cechą, która może zmieniać się w miarę jak ono dorasta.

Może się przejawiać się w trzech w trzech sferach funkcjonowania dziecka:

  • poznawczej objawiającej się zaburzeniami uwagi,
  • ruchowej objawiającej się nadmierną ruchliwością,
  • emocjonalnej objawiającej się nadmierną impulsywnością.
  • Tworzą one pewien stały wzór zachowania i są obecne przez cały czas (w różnym nasileniu).

W związku z tym nasuwają się pewne ważne wnioski:

  • dziecko nadpobudliwe jest nieuważne, impulsywne zawsze lub prawie zawsze,
  • objawy mogą być mniej lub bardziej przeszkadzając, utrudniające życie dziecku i osobom z nim przebywającym.

Diagnoza nauczyciela przedszkola w kierunku dzieci nadpobudliwych ruchowo.

  • informacje zebrane od rodziców na temat rozwoju dziecka i obecnego jego zachowania oraz stanu zdrowia (badania pediatryczne, neurologiczne)
  • rozmowy, częsta i wnikliwa obserwacja dziecka
  • informacje od specjalistów Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej na temat problemu nadpobudliwości ruchowej.

Lista cech, które pomagają rozpoznać dziecko nadpobudliwe ruchowo.

Nadruchliwość:

  • ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp,
  • nie jest w stanie usiedzieć w miejscu,
  • wstaje z miejsca podczas zajęć,
  • ma trudności ze spokojnym i cichym bawieniem się, odpoczynkiem,
  • bywa nadmiernie gadatliwe,
  • biega jak „nakręcone”.

Zaburzenia koncentracji uwagi:

  • nie skupia uwagi podczas zajęć dydaktycznych, wykonywanych zadań, zabaw i gier,
  • bywa, że nie słucha tego co się do niego mówi,
  • często nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji nauczyciela,
  • ma trudności z zorganizowaniem sobie pracy różnych zajęć,
  • unika zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego,
  • często gubi przybory potrzebne do zajęć,
  • łatwo rozprasza się pod wpływem bodźców zewnętrznych.

Impulsywność:

  • nie potrafi cierpliwie czekać na swoją kolej,
  • wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformowane,
  • przeszkadza, dokucza i przerywa innym,
  • wtrąca się do rozmowy, zabaw innych,
  • bywa, że niszczy wytwory pracy, zabaw innych dzieci.

Wskazówki i rady dla rodziców oraz nauczycielki przedszkola w pracy z dzieckiem nadpobudliwym:

  • przydzielać do wykonania jedno nie więcej zadań w tym samym czasie (dziecko ma trudności z planowaniem pracy i lepiej niech poradzi sobie najpierw z jednym zadaniem),
  • często angażować do aktywnego udziału w zajęciach, aby jego uwaga była ukierunkowana właściwie (pozostawione samo sobie znajduje wiele innych dla niego ciekawszych zajęć np. wyglądanie przez okno, przeglądanie kartek w książce lub zeszycie, przeszkadzanie siedzącemu z boku koledze, bawienie się piórnikiem itp.)
  • widząc brak zainteresowania lub zniecierpliwienie, poprosić dziecko o pomoc np. wytarcie tablicy, przygotowanie lub rozdanie potrzebnych pomocy do zajęć, aby zmienić rodzaj aktywności w danym momencie,
  • właściwie kierować aktywnością dzieci i wykorzystywać ją do celów pozytywnych np. planowanie i organizacja imprez, udział w dekorowaniu sali, czynności porządkowe (dziecko zaspokaja potrzebę ruchu, właściwie ją wykorzystuje, przyzwyczaja się do odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań),
  • wytwarzać dobry kontakt dziecka z rzeczywistością przez odpowiednie oraz planowe rozwijanie zainteresowań np. koła zainteresowań, basen, zajęcia plastyczne ( chodzi tu o umiejętne wypełnianie wolnego czasu, danie upustu jego energii),
  • wskazany jest odpowiedni dobór kolegów i koleżanek do siedzenia przy jednym stoliku, tak aby wzajemnie negatywnie na siebie nie wpływali,
  • przestrzegać rytmu dnia tzn. w miarę możliwości podawać posiłki o tej samej porze, zadbać, aby miało czas na zabawę, wstawało i chodziło spać o tej samej porze,
  • zadbać, aby podczas zajęć związanych z nauką nic nie zakłócało jego spokoju,
  • zainteresować dziecko zajęciami, wyrabiającymi cierpliwość i dokładność,
  • doskonalić sprawności manualne poprzez prowadzenie różnych zajęć praktycznych i plastycznych wymagających coraz dokładniejszych, bardziej precyzyjnych czynności,
  • nie stosować w stosunku do dziecka kar fizycznych,
  • umiejętnie stosować trudności w zadaniach wymagających opanowania i skupienia (rozpoczynać od zadań wymagających krótszego skupienia uwagi do zadań wymagających dłuższego skupienia),
  • należy dziecko wyciszyć przed snem, nie stwarzać okazji do oglądania filmów, bajek nadmiernie pobudzających emocjonalnie,
  • można włączać płyty, kasety z muzyką relaksacyjną, szczególnie przed snem,
  • wytworzyć życzliwą, serdeczną atmosferę rodzinną w domu i przedszkolu.

Literatura:

  1. M. Nowak: „Dziecko nadpobudliwe”.
  2. Remedium – wrzesień 2005r. M. Kowalik-Olubińska „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci – problemy diagnozy”
  3. T. Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka: „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci”.
  4. M. Żebrowska: „Psychologia dzieci i młodzieży”.