Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Charakterystyka dziecka 3 - letniego

Duża motoryka

  • jeden raz podskakuje na obu nogach
  • wchodzi po schodach w górę i w dół bez pomocy dorosłego i trzymania się poręczy, dostawiając nogę do nogi
  • kopie piłkę do góry
  • pcha przed sobą zabawkę na kółkach we wskazanym kierunku
  • jeździ na rowerze trójkołowym i hulajnodze
  • robi przewrót w przód

Małą motoryka

  • odrzuca od siebie przedmiot lewą i prawą ręką
  • nakręca zabawkę
  • nawleka koraliki na elastyczny kabel / na sznurowadło
  • otwiera drzwi kręcąc gałką
  • odkręca / zakręca pokrywki słoików, flakonów
  • rysując trzyma ołówek między kciukiem i palcem wskazującym, podtrzymując go kciukiem
  • przypina klamerki od bielizny na ściankach pudełka
  • zrywa drobne owoce bez ich zgniatania
  • robi z plasteliny kulkę, placek, rogalik, koło

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

  • buduje wieżę z pięciu klocków
  • umie wbić samodzielnie drewnianym młotkiem kolki umieszczone w otworach
  • rysuje ołówkiem na papierze wykorzystując koliste ruchy ręki
  • rysunki dziecka mają postać bazgrołów, rysuje „głowonogi”
  • przy pomocy osoby dorosłej wodzi palcem po konturach figur geometrycznych
  • umie dobrać wielkością pokrywki do garnków

Rozwój społeczny

  • w zabawie jest w stanie wstrzymać swoje ruchy, aż padnie sygnał (początek zabaw z regułami)
  • prawie w ogóle nie chce brać udziału w zabawach manipulacyjnych
  • bawi się w „rodzinę”, z rówieśnikami w sposób mało precyzyjny – w rodzinie mogą występować dwie mamy
  • zdarza się, że chce pomóc rodzicom w czynnościach domowych
  • bawi się z nauczycielem w naprzemienne układanie klocków,potrafi czekać na swoją kolej
  • wita się ze znajomymi sobie osobami bez przypominania
  • jest zdolne do okazywania współczucia
  • w trakcie zabaw tematycznych łączy czynności w kilkuelementowe łańcuchy logiczne następujące po sobie
  • rozumie reguły zabawy w chowanego

Mowa bierna

  • wykazuje zrozumienie dla zaimków osobowych, właściwie reagując na polecenia (np. „Daj to jej”)- rozumie następujące zdania, wskazując z wielu możliwych właściwe przedmioty (np. „Pokaż, na czym kraje się chleb”)
  • reaguje poprawnie na następujące polecenia „połóż klocek na talerzu”
  • rozumie słowa „mało”, „dużo”, „wielki”, „jeden”, „daleko”, „blisko” odpowiednio pokazując na przedmiotach lub obrazkach
  • pokazuje przedmioty „mokre” i „suche”
  • rozumie słowo „jedzenie” i „picie” porządkując odpowiednio obrazki lub pokazując przedmioty

Mowa czynna

  • powtarza za osoba dorosłą dwie cyfry lub dwa słowa w tej samej kolejności
  • słowem sygnalizuje potrzebę fizjologiczną
  • używa słowa „proszę” w odpowiednim momencie, gdy mu się o tym przypomni
  • nazywa pięć różnych części ubrania
  • potrafi policzyć z pamięci do dziesięciu
  • głosem naśladuje dźwięki znanych mu zabawek lub przedmiotów
  • wyrażając prośbę używa słowa „chcę”, łącząc je z innym wyrazem („Chcę pić”)
  • napytania typu „gdzie…” odpowiada wyrażeniem przyimkowym (w kubku, pod stołem)
  • łączy dwa wyrazy dla określenia stanu posiadania (samochód taty)
  • używa, co najmniej 10 słów określających przedmioty lub miejsca poza domem
  • powtarza za osobą dorosłą poprawnie spółgłoski: p,b,m,n,w,h,k,g,t,d
  • określa swój wiek słownie lub przez uniesienie odpowiedniej liczby palców do góry
  • naśladuje dźwięki wydawane, przez co najmniej pięć znanych mu zwierząt
  • zaczyna używać formy liczby mnogiej (piłki, lalki)
  • używa czasownika „jest” w zdaniach twierdzących („mama jest w domu”)
  • zadaje pytanie zaczynające się od słowa, „co” i „gdzie”
  • opisuje obrazek używając przynajmniej jednego czterowyrazowego zdania zawierającego rzeczownik i czasownik
  • używa zaimków „ja”, „mi”, „mnie”, „mój” zamiast swojego imienia
  • na pytanie typu, „kto…?” potrafi odpowiedzieć podając inne osoby oraz stopień pokrewieństwa (Ciocia Ola) lub też używa słowa „pan”
  • używa form dzierżawczych rzeczowników (szal tatusia, piłka Jasia)
  • zna i potrafi użyć przy pokazywaniu na sobie słów: łokieć, dłoń, ramię, kolano, czubek głowy, podeszwa stopy, boki ciała, przód i tył ciała
  • posługuje się nazwami następujących klas obiektów – zwierzęta („to są zwierzęta” mówi, pokazując np. psy i koty), zabawki i jedzenie

Naśladownictwo

  • naśladuje otwieranie i zamykanie ust, ruchy szczęki na boki oraz pokazywanie języka
  • rysuje linię pionową / poziomą wg wzoru
  • naśladuje złożenie arkusza papieru na pół
  • naśladuje dotykanie dwóch różnych części ciała równocześnie
  • naśladuje proste ruchy palców
  • rysuje znak „X” wg wzoru
  • rysuje koło wg wzoru
  • potrafi z pięciu drewnianych klocków ułożyć konstrukcję wg wzoru

Funkcje poznawcze

  • na polecenie wybrania takiego samego klocka potrafi dobrać do dużego klocka duży klocek, a do małego mały klocek
  • prawidłowo składa w całość dwie połówki jabłka
  • na polecenie wybrania takiej samej figury potrafi dobrać do siebie taki sam kwadrat, trójkąt i koło
  • na polecenie wybrania przedmiotów zrobionych z tego samego potrafi dobrać różne przedmioty zrobione z tego samego materiału: metalu, plastiku i drewna
  • na polecenie potrafi posortować takie same przedmioty wg kolorów

Samodzielność

  • rozsuwa zamek błyskawiczny
  • rozpina ubranie zapięte na zatrzaski
  • miesza herbatę łyżeczką
  • zdejmuje luźny sweter wkładany przez głowę
  • pije płyn przez słomkę
  • sygnalizuje (słowem lub gestem), „że zabrudziło bieliznę"
  • odkręca i zakręca kran, potrafi nalać wodę do kubka
  • zdejmuje wszystkie uprzednio rozpięte części ubrania
  • załatwia się w toalecie, chociaż musi tam być zaprowadzone przez dorosłego
  • sam bez przypominania spuszcza wodę w toalecie
  • wkłada skarpetki
  • wyciera usta w serwetkę, jeśli mu się o tym przypomni
  • potrafi nadziać jedzenie na widelec i wziąć do ust
  • rozpina pasek lub buty z klamerką
  • rozpina duże guziki
  • zgłasza potrzeby fizjologiczne i nie zdarzają mu się „wpadki”
  • z pomocą dorosłego potrafi założyć półbuty
  • wkłada kurtkę lub koszulę (rozpinane z przodu)